Pantherline Oy:n yrittäjä ja toimitusjohtaja Sami Timmerillä on pitkä tausta kuljetusalalta. Nuoruudessaan Timmer toimi aluksi kuljettajana ja eteni opintojensa ohella valtakunnallisissa kuljetusalan organisaatioissa toimitusjohtajaksi asti. Silloin hän kyseenalaisti tarpeen kilpailla useiden valtakunnallisten toimijoiden tarjoamista kuljetuksista, kun vaihtoehtona oli luoda uusia palveluja ja uudenlaista liiketoimintaa. Syntyi ajatus Pantherlinesta.

Yksilöllistä palvelua

Kuljetusalalla on monia toimijoita, joiden perusprosessit ovat laadukkaita. Pantherlinen vahvuus on taipua myös näiden perusprosessien ulkopuolelle ja luoda uusia palveluja sekä toimintamalleja, joiden keskiössä on se, mitä asiakas haluaa ostaa. Esimerkiksi kuljetusaikataulut määritellään aina asiakkaan tarpeiden mukaan.

Täsmäkuljetukset ovat yrityksen erityisosaamisalaa. Niitä tarvitaan silloin, kun kuljetustarve ilmenee lyhyellä varoitusajalla tai aikataulussa pysyminen on erityisen tärkeää asiakkaan liiketoiminnan kannalta.

Kotimaan kuljetukset voivat olla erityisen kriittisiä esimerkiksi lentorahtia varten, koska lentoliikennettä ei ole joka paikkaan maailmassa päivittäin, kertoo Pantherlinen yrittäjä Sami Timmer.

Ratkaisuja Pk-yritysten tarpeisiin

Pantherlinen joustava toimintamalli vastaa erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten kuljetustarpeisiin. Kohderyhmä on valtakunnallisesti merkittävä, sillä suurin osa suomalaisista yrityksistä kuuluu tähän ryhmään (1).

Useat Suomessa toimivat kuljetusalan yritykset tarjoavat erityisiä ratkaisuja kaupan- ja teollisuuden alojen tarpeisiin, mutta vastaavaa palvelua ei välttämättä ole räätälöitynä pienille ja keskisuurille palvelualan organisaatioille sopivaksi. Se on sitten se meidän juttumme, Timmer kertoo.

Tällä hetkellä Pantherline palvelee valtakunnallisesti yli 650 yritysasiakasta, joten skaala on erittäin laaja. Palveluiden painopiste on siirtynyt viime vuosina konsultointipalveluista kuljetuksiin. Tarpeen vaatiessa asiakas saa saman katon alta kaikki tarvitsemansa kuljetusalan palvelut.

Me otetaan tarvittaessa koko paketti haltuun, vaikka logistiikan konsultoinnista kuljetuksiin, vahvistaa Timmer.

Reagointia valonnopeudella

Yritys perustettiin aikanaan vastaamaan asiakkaan tarpeisiin, mikä on toimialalla poikkeavaa. Valtaosalla alan toimijoista myyntiorganisaatio etsii työtä sekä asiakkaita kuljetusyrityksen kalustolle. Pantherlinen tavoitteena puolestaan on etsiä ratkaisu asiakkaan tarpeeseen. Tämä konkretisoituu hyvin yrityksen valmiuksina reagoida toimeksiantoihin tai niiden muutoksiin hyvin nopeasti. Pantherlinen mottona onkin, että se reagoi asiakkaidensa kuljetustarpeisiin valon nopeudella.

Meidän kauttamme homma pelaa myös silloin, kun kuljetustarve ilmenee vaikkapa sunnuntaiaamuna tarpeena saada tuotteet Vantaalta Rovaniemelle maanantaiaamuksi,  Timmer toteaa.

Vaikka hyvin organisoiduilla kuljetuspalveluilla voidaan saavuttaa myös kustannusetuja, Pantherlinella kaiken lähtökohtana on palvelun toimivuus.

Me emme ole hintakilpailutusyhtiö, Timmer täsmentää.

Vuosi 2021 on ollut yritykselle kasvun aikaa. Pantherlinen liikevaihto on kolminkertaistunut uusien asiakkuuksien myötä. Tulevaisuudessa Pantherline aikoo jatkaa kasvun tiellä ja olla aito vaihtoehto valtakunnallisesti, rakentaen entistä vahvempaa asiakasajatteluun pohjautuvaa organisaatiota.

Viittaukset:
1. Elinkeinoelämän keskusliitto: Tutkittua tietoa Suomen taloudesta
https://ek.fi/tutkittua-tietoa/tietoa-suomen-taloudesta/yritykset/