Pantherlinen kyky joustaa ja palvella asiakasta myös tavanomaisesta poikkeavissa tilanteissa ovat yrityksen kilpailuvaltteja sekä nyt että tulevaisuudessa.

Pantherlinen hallitusriveihin vuoden vaihteessa pestautunut Bengt Lodenius on pitkän linjan logistiikan tuntija. Kauppatieteiden maisteri on lukenut pääaineenaan kansainvälistä logistiikkaa ja työskennellyt 16 vuotta nimekkäiden toimijoiden, DHL:n ja FREJA:n, palveluksessa.

Vuosi takaperin Lodenius tarttui uusiin haasteisiin Fazer Leipomoilla. Harppaus pois ”kilpailijalta” avasi myös uuden oven: Sami Timmer pyysi häntä mukaan Pantherlinen hallitustyöskentelyyn.

Tämä on itselleni hauska ja mielekäs tapa pysyä mukana kuljetusalalla, kun en sitä työkseni enää suoranaisesti tee. Tämä uusi perspektiivi on ollut hyvin antoisa, ja tuon myös mielelläni omaa asiantuntijuuttani mukaan yrityksen toimintaan, Lodenius kertoo.

Suomalaisen kuljetusala on hyvin ammattimainen

Kansainvälisen logistiikkamarkkinan tuntijana Lodenius antaa kotimaisille toimijoille paljon kehuja.

Kyllä kehtaan sanoa, että täällä tuotetaan todella hyvää palvelua. Lisäksi kuljettajat koulutetaan todella hyvin, ja kuljettajien joukossa on sellaista ammattiylpeyttä, jota ei maailmalla aina näe, hän sanoo.

Suomalaisella kuljetusalla on myös omat erityispiirteensä. Esimerkiksi siinä missä keski-eurooppalaiset toimijat voivat kulkea vaivattomammin valtiosta toiseen maanteitse, Suomesta muualle on lähes aina ylitettävä meri. Lisäksi kuljetusalalla on aina kova kilpailu.

Tämä on ehkä ohjannut myös siihen, että palvelun on oltava laadukasta, jos näillä markkinoilla meinaa pärjätä, Lodenius sanoo.

Digitalisaatio vapauttaa resursseja itse palvelun tuottamiseen

16 vuotta kuljetusalalla on tuonut Lodeniukselle mukanaan paljon kokemusta ja näkemystä. Hänen työuransa aikana muun muassa digitalisaatio on lyönyt voimakkaasti läpi, ja data liikkuu yhä ketterämmin.

Kuljetuksissa on paikoin jopa reaaliaikainen seurantamahdollisuus. Jo pienilläkin kuljetusyrityksellä on hyvät it-järjestelmät, joilla pystytään keventämään manuaalista työtä ja sitä kautta keskittymään paremmin itse siihen palvelun tuottamiseen, hän tietää.

Tulevaisuuteen Lodenius katsoo luottavaisin mielin. Pantherline on hänen mielestään tehnyt paljon asioita oikein. Yritys pystyy reagoimaan muun muassa hyvin muuttuviin tilanteisiin ja palvelemaan omat asiakkaansa aina laadukkaasti.

Riittävän pienenä toimijana pystymme joustamaan ja löytämään räätälöityjä ratkaisuja asiakkaille. Pystymme hoitamaan myös ne vähän vaikeammat ja tavanomaisesta poikkeavat tilanteet. Onhan tuolla noita isompia toimijoita, jotka pystyvät muun muassa volyymilla tekemään omaa juttuaan, mutta kun me löydämme oman asiakaskuntamme ja palvelemme heidät mahdollisimman hyvin — se on kaikkein tärkein juttu.